9 en 10 februari ( De reis en de aankomst bij mijn hotel)

11 februari 2019 - Bangkok, Thailand

Nou, ik zit op mijn mooie kamertje in Bangkok en de zon probeert door de smog de ramen binnen te dringen. Het is nu 11 februari en ik ga maar eens proberen terug te halen wat ik tot nu toe meegemaakt heb.

8 februari uit eten geweest met Mees en Jinke bij Yume op het Boreelplein in Deventer. Erg lekker en erg leuk samen.

Eten

Veel appjes, kaartjes en bezoekjes van verschillende mensen gehad die me een fijne vakantie wensen. Leuk!

9 februari, Mariska(nogmaals bedankt), Mees en Jinke brengen me naar station Deventer en buiten nemen we afscheid. 5 weekjes is ook wel erg lang en er vloeien een paar zoute druppeltjes.

AfscheidAfscheid

Vooraf kaartje besteld en deze kun je dan tegenwoordig gewoon met telefoon overal scannen. Bij ingang station en bij de conducteur. Ach best gemakkelijk die digitale vooruitgang. Overstap in Utrecht en daar in het zonnetje met gure wind op het perron gewacht. Nog 9000 km en dan ben ik, in Bangkok.

Op Schiphol: Vanaf 30 uur van te voren kon je thuis al inchecken, dus maar gedaan. Boardingpas op telefoon(en voor de zekerheid ook maar op papier mee). Deze scan je dan bij een apparaat en dan zet je je koffer erin. Komt een mooi label uit en deze doe je dan aan je koffer. De koffer verdwijnt en hopelijk zie ik hem in Bangkok weer terug.

Dan langs de douane, riem af, schoenen uit en alles uit de zakken. Nog even gefouilleerd(helaas door een man).

Toen naar de gate gelopen, deze zat helemaal achteraan 20E, maar over de horizontale roltrap ging het snel.

Boeing 777

Na de gezinnen met kleine kinderen, de bobo's en nog wat bevoorrechte mensen, mocht ik naar binnen.

Vliegreis van 12 uur

Deze foto heeft Jinke gemaakt.

Helemaal doorlopen naar achteren en daar mijn gereserveerde plekje gevonden. Samen met Jinke heb ik vooraf op Seatguru.nl gekeken wat me een een mooie plek leek. Ik wilde in ieder geval aan het gangpad zitten, want dan kon ik zo opstaan om even de benen te strekken of om naar het toilet te gaan. Bijna achterin heeft Jinke een mooi plekje gevonden in het midden. Daar waren 3 stoelen naast elkaar en dat betekent dat die andere 2 waarschijnlijk bij elkaar horen en niet langs mij hoeven. Ik kan dan gewoon doorslapen, als het slapen lukt.

Ik zat naast een stelletje en dat was erg gezellig. Vliegen is tot nu toe niet echt mijn hobby en ben tot nu toe naar 4 bestemmingen binnen Europa geweest. Gekozen om een rechtstreekse vlucht te doen, omdat me dat fijner leek. De 11 uur durende reis ging ontspannen, het eten was goed, alleen maar een klein uurtje geslapen. Bij aankomst werd er geklapt voor de piloot. Hij had zijn werk weer goed gedaan. Dat doen ze bij mij nooit als ik klaar met werken ben. Terwijl ik mijn werk vaak ook goed doe.

Op Suvarnabhumi, het vliegveld in bangkok moest ik naar immigration en daar leverde ik mijn ingevulde Arrivalkaart in en mijn paspoort.

De glimlach waar Thailand bekend om staat heb ik van die mevrouw niet gekregen. Als je minder dan 30 dagen in Thailand verblijft, dan krijg je hier je visum. Ik blijf 37 dagen dus ik had mijn visum al aangevraagd en gekregen. Door naar de kofferband en dan nog geld wisselen en een Thaise simkaart halen. Ik zou eerst in de kelder van de luchthaven geld wisselen(had contant euro's mee, want dan krijg je een betere koers en bij pinnen betaal je een paar euro servicekosten) en dan misschien nog een simkaart halen. Ik had namelijk niet veel tijd, want ik moest me ergens melden vanwaar ik naar mijn hotel gebracht zou worden)

Ik kwam langs de kraampjes waar je een simkaart kon halen. 3 grote providers die alleen ongeveer dezelfde kwaliteit hebben. AIS werd het. Daar was een mevrouw die ook de glimlach niet had uitgevonden. Ze begreep mijn Engels ook niet zo goed. Kan ook aan mij liggen. Ik kocht een simkaart voor onbeperkt internet en een 50 minuten bellen voor omgerekend 20 euro voor een maand. Prima te doen. Klein probleempje. Ik moest contant betalen!! Paspoort teruggevraagd en telefoon laten liggen bij haar. Wilde even snel pinnen. Pinautomaat pakte mijn pas niet, maar er was een kraampje waar ik geld kon wisselen. 50 euro's voor een iets mindere koers dan ik wilde, maarja ik had haast. De vrouw met mijn telefoon stond nog te wachten en haar niet-glimlach was nog iets groter geworden. Maar ik kon vanaf nu weer appen. Wel een andere simkaart erin, maar mijn telefoon onthoudt alle nummer zodat ik gewoon kan whats-appen en ook whats-app bellen via 4g.

Toen snel door naar de uitgang waar iemand op mij zou staan te wachten. Daar stond niemand, maar waarschijnlijk had hij ook al een uur gewacht.

Gebeld met Green Wood Travel(reisbureau in Thailand) die samen met Annemarie van yourtravel.nl mijn reis hebben samengesteld.

Ik kreeg Ernst aan de telefoon en die praatte gelukkig Nederlands. Hij zou het regelen, als ik maar op de plek bleef staan. Toen kwam er een man met mondkapje aan en hij had een bordje met mij naam.

Mondkapje

Ik was wel langs hem gelopen, maar er stonden zoveel mensen met bordjes en ik dacht dat hij gewoon bij de ontmoetingsplek zou staan. Hij regelde een taxi voor me. Even een uurtje in de taxi over snelwegen en door kleine straatjes. Ik kwam ogen te kort.

Bij aankomst bij het hotel checkte Ernst me in. Heerlijk met een glas water, bananenbomen om me heen en geluiden van tropische vogels(althans dat denk ik) om me heen. Hij woont al 30 jaar in Thailand en is de eigenaar van Green Wood Travel. Het hotel waar ik de eerste 3 nachten verblijf(Tropical Paradise) is van hem en het reisbureau is in hetzelfde gebouw gevestigd.

Tropical ParadiseTropical Paradise

Ik kreeg een mooie kamer toegewezen. De Malaysia kamer. Na een heerlijke stortdouche, ben ik een paar uurtjes gaan slapen.

Tropical ParadiseTropical ParadiseTropical ParadiseTropical ParadiseTropical ParadiseUitzichtTropical Paradise

Daarna even een wandeling gemaakt en eten gezocht. Het werd al wat donker. Op elke hoek zit wel een 7/11 winkel. Daar kun je van alles kopen en die is 24 uur per dag open. Ook staan er echt overal, fietsjes, karretjes, scooters, auto's, bakfietsen ed met etenswaren.

EetkarretjesKleine wandeling

Overal lopen zwerfhonden. Het verkeer is even wennen. Ze rijden links, hard, hebben weinig of geen licht. Soms hoor je ineens een harde fluit van iemand op een scooter. Heb nog niet in de gaten of dit taxi scooters zijn of handhavers van de wet. Elke keer als ik wat hoor, stap ik maar even goed opzij. Van Ernst had ik al gehoord dat de Thai vindt dat de voetgangers niet in de weg moeten lopen. Iets anders dan bij ons in Nederland waar de voetganger, in mijn ogen, te veel wordt beschermd.

Ik kwam langs een openbaar zwembad en daarna bij een sportcafé. Hier "even" 2 biertjes gedronken. Een Chang bier. Het Thaise woord voor olifant. Alcoholpercentage 6,4 en 625 ml per fles. In het café waren wat westerse mannen met allemaal een Thaise vrouw. Ik zat aan de weg en kon de geur van eten, bier en uitlaatgassen goed in me opnemen. Daarna naar 101 The Third Place, een shopping mall die ook 24 uur per dag open is. Een lekker gerecht met tauge, gamba's en gefrituurde wonton(soort deegvelletje) besteld voor weinig en een fles Singa.

Heerlijk gegeten

Tot slot langs de 7/11 om wat zakjes chips te kopen. Ook chocoladechips gehaald.

Chips

Toen gedoucht en ik wilde even studio sport terugkijken op internet. Ach nee, het is in Nederland 6 uur vroeger dus pas 16.00 uur daar.

Lekker gaan slapen. Morgen 9 uur ontbijt.

Tropical Paradise

Over een paar dagen post ik wel weer wat.

Groetjes John

1. Hester Fick:
    11 februari 2019
    Zo te lezen een goede start van je 5 weken Thailand. Ben benieuwd naar de rest van je avontuur.
  2. Ben en Trees:
    11 februari 2019
    Fijn dat alles naar wens is verlopen en nu genieten maar.
  3. Marit:
    Leuk geschreven!
    Veel plezier en met een paar dagen ga je zo mee in het drukke verkeer.
  4. Mark-Jan:
    11 februari 2019
    Ha John! Ik heb smakelijk om je verhaal kunnen lachen! Ik zal ook klappen wanneer jij je dienst er op hebt zitten hahaha
    Groetjesss
  5. Martijn Tibben:
    11 februari 2019
    Top zeg... wat heb je al veel gezien zeg!
  6. Heleen:
    11 februari 2019
    Leuk John! Indrukwekkende stad lijkt het ☺️ iets groter en drukker dan Lettele 😉 veel plezier!
  7. Noëlle Verveer.:
    12 februari 2019
    Hahaha idd ik doe mee Mark-Jan, wij zullen klappen voor John. Het leest lekker weg en zie het helemaal voor me hoe je daar rond stuitert. Vind je het gek dat ze niet glimlachen. Ze kennen dat vast niet van die lange stuiterballen....