18 februari 2019(Geen rustdag pff)

18 februari 2019 - Lat Ya, Thailand

18 februari 2019 (Geen rustdag, pff)

Vanmorgen om 6.45 eruit en om 7.00 aan het ontbijt. Heerlijk warm eten en een beetje pittig.

Toen uitleg over de scooter.

20190218_090203

Kostte omgerekend 10 euro per dag. Ik moest gelijk eerst even tekenen dat zij niet verantwoordelijk waren voor ongelukken enz. Ook moest ik direct iets verder tanken. Prima. Alle spullen onder het zadel en gassen maar. Hij kon wel 100 km per uur. Ik vroeg of ik er wat aan had dat ik een internationaal rijbewijs had gehaald. Ja, prima, maar je wordt hier toch niet aangehouden. Ohja, links van de weg rijden!!
Ik heb ook maar een kaartje gevraagd voor het geval dat mijn telefoon het zou begeven.

En toen….. Op weg.

Ik was nog geen 3 km weg en er kwam al een politiemotor voor me de weg op.
Maar hij had geen oog voor deze farang(buitenlander).

Even tanken. Ik moest 91 tanken. 18 liter voor 80 Bath. Iets meer dan 2 euro. Ik heb meer dan 100 km vandaag gereden en de tank was nog hoger dan vanochtend.

20190218_083729

20190218_145347

Ach hoe werkt zo'n selfie stick ook alweer?

20190218_083516

Oh, zo.

Ik kwam op een soort autoweg, met links vaak een vluchtstrook waar de scooters reden. Of honden liepen, oeps.
Toen een 60 km rijden en je ziet echt van alles. Tempels, veel kraampjes met etenswaren, scooters volgepropt met volwassenen met in de armen of ertussen kleine baby’s, pick-ups volgeladen met groente of fruit en daar bovenop nog een Thai, pick-ups met achterin kinderen zonder gordel, helm oid, scooters met zijspan waar een hond in zit en nog veel meer bende.

Eerst nog een beetje 50, 60 gereden en later 70, 80. 1 keer doorgetrokken naar de 100 km per uur, maar dat voelde niet goed. De wegen zitten soms gaten in, zwerfhonden kunnen zo oversteken en niet iedereen is oplettend. Dus vaak zo’n 70 km per uur gereden. Met die snelheid kwam de warme wind ook al goed onder de klep door.

Bij Nationaal park Erawan betaald en geparkeerd.

20190218_093022P1140428P1140430

In dit park zijn verschillende dingen te zien, maar het mooiste zouden de watervallen zijn. 7 etages en allen even mooi. Ongeveer 2,5 km wandelen en dan weer terug. Ik was er rond 9.30 en heb even wat drinken gehaald. Flesje Fanta voor 20 Bath. 35 Bath is een euro ongeveer. Er stond ook nog aangegeven dat het voeren van apen verboden was. Apen?

Nou het was erg leuk. Mooi weer, mooie watervallen en lekker water.

P1140455P1140445P1140439

Bij 3 etages heb ik lekker gezwommen tussen de vissen. Sommige kleine gingen aan mijn voeten “bijten”. Ze zwommen gewoon door mijn benen en tijdens het zwemmen raakte ik er wat aan. Ook probeerde ik wat kleintjes te vangen door een kommetje van mijn handen te maken. Lukte een paar keer.

20190218_100628P1140447

Op sommige plekken kon je niet staan en ik ben ook naar de waterval gezwommen. Alleen zaten daar onder water ineens toch wat stenen. Een wond aan mijn scheenbeen met wat bloed. Gelukkig zaten er geen haaien!

20190218_113954

20190218_105116

Na de 4e etage werd het klimmen wat moeilijker, maar voor mij juist leuker. Leek net vakantie in Oostenrijk. De 7e etage gehaald en weer terug. Op de terugweg nog een aap gezien. Erg leuk, hij sprong van tak naar tak en at wat.

20190218_142943

P1140505

P1140504

P1140492

Na de watervallen even gekeken of ik nog wat anders in de buurt kon vinden. 45 km verder was nog een waterval, maar dat leek me niet nodig. 7 km verder zou een mooie grot zijn, de Tham Phatat Cave. Daar maar naar toe. Was in hetzelfde nationaal park dus gewoon gratis. Jippie!

20190218_140038

Even mijn kaartje daar laten zien en ze wees me de toiletten. Ok ze zal het wel weten.

20190218_134440

Ongeveer 600 meter lopen stond er. Nou het waren 581 treden omhoog!!!! (Ik telde er 580, maar zo’n rond getal dat gelooft niemand)

20190218_142616

Boven aangekomen was er een plateau en uit de grot kwamen 4 vrouwen die zich door de uitgang persten. De gids zei”five minutes” Nou dat leek me goed, kon ik even uitzweten.
Boven was het gelukkig wel wat koeler, maar toen ik op de bamboe bankjes ging zitten, gutste het zweet overal. Het toilet onderaan de berg was niet nodig geweest. Het vocht kwam er via mijn poriën wel uit.
De vrouwelijke gids liep met de anderen naar beneden. Ik zat daar en zag naast me een jongen in legerkleding zitten met twee honden en een olielamp(Aladin?)

20190218_172929

Even gepraat in gebrekkig Engels en hij zou mij begeleiden. Nou, hij nam zijn olielamp mee en een grote zaklantaarn en we gingen door een erg nauwe ingang van 10 meter lang. Mijn rugzak bleef een paar keer haken! Maar we hebben het gered. Er waren 7 “kamers”.
Grotverdomme wat mooi!!

Foto;s zijn denk ik niet duidelijk, maarja..

Stenen in alle vormen en maten. Ook steen wat doorschijnend was. Hij deed zijn zaklamp ertegenaan en het  licht kwam in de steen.

20190218_141138

Moet je bij geweest zijn denk ik. Wel mooi. Stalagmieten en tieten(vooraan de grot stond in het Engels helaas dat je er niet aan mocht komen.).

Een steen in de vorm van een geest,

20190218_141532

in de vorm van een soort kwal,

20190218_141029

in de vorm van een olifant

20190218_140957

en in de vorm van een dinosaurus. Met een beetje fantasie natuurlijk.

Hij liet vleermuizen zien

20190218_140940

en ook kleinere(de kleinste ter wereld zei hij) en krekels met hele lange snorharen. Erg raar.
Het was erg bijzonder.

20190218_14191220190218_14193720190218_14194320190218_142003

en daarna mocht ik weer 581(580) treden naar beneden lopen. Ik kwam bijna beneden nog een Engelsman met zijn Thaise partner tegen. Die waren al helemaal kapot. Ze twijfelden of ze het gingen redden. Ik twijfelde niet. Dat ging ze niet lukken.

Op de terugweg naar huis langs een mooie dam met stuwmeer.

P1140512P1140515

Daar zag ik nog een fotoreportage van een Thais bruidspaar.

P1140520

P1140519

Gelukkig is er hier in de omgeving geen smog zoals in Bangkok. Lekker fris.

P1140526

Oh, hier nog een foto van de lucht hier. Best mooi toch?

20190218_145518

Nog langs een marktje gekomen met allemaal pick-ups op een rij en een paar luidsprekers met Thaise kooplieden die wat schreeuwden.

20190218_163207

Ik heb een lekker rimpelpatatje gekocht, voor weinig. Er mochten kruiden op. Spicy(gekruid) en de andere kruiden kon hij met niet duidelijk maken wat het was. Ok dan maar spicy. Een beetje cocktailsaus(denk ik) en een soort mayo. Het was heerlijk.

20190218_163830

30 graden en overal op de markt lag vlees en vis in de open lucht. Vrouwen erbij de een stok hadden met een plasticzak eraan als ballon. Daarmee zwaaiden ze over het vlees om het ongedierte weg te houden. Tevens liepen overal zwerfhonden tussen de kraampjes door. John houdt het maar bij patatjes. Ook steeds mijn hoofd gestoten aan de kraampjes. Ben toch langer dan de gemiddelde Thai.

Daarna terug naar Oriental Kwai Resort. Nog even gekeken of ik het voetbalveldje kon vinden waar de eigenaar met wat kinderen bezig zou zijn. Helaas hoorde ik later dat ik op de verkeerde plek zocht.  Ik was ook een uurtje te laat, maar ze waren nog wel bezig geweest. Had ook gezegd dat ik het waarschijnlijk niet ging halen, dus geen probleem.
Morgen ga ik sowieso meedoen.

Daarna scooter inleveren en 2 welverdiende Changetjes verorberd.

P1140529

Op mijn kamer lag een pakketje met mijn gewaste kleren. Pff, bijna net zo snel als mijn moeder dat kan.

20190218_190034

Even gedoucht en gegeten in het restaurant. Begon het ineens te regenen, maar ik zat lekker onder een parasolletje en keek studio sport nog even terug. Las in de app dat mijn mol eruit is en dat ik geen punten meer heb om in te zetten. Toch geen tijd voor. Haha.
Dacht dat ik overmorgen weg zou gaan, maar het is toch een dag later.

Toen ik terug naar mijn huisje wilde werd me nog een parapluutje opgehouden. Wel lief, maar dat was niet nodig.

Morgen maar weer een beetje niks denk ik. Misschien een massage en de fitnesszaal in en lekker bij het zwembad lezen.
De scooter heb ik al weer besteld voor woensdag. Heb nog wat dingen die ik wil zien hier.

Groetjes John en…
Lief zijn!!

Ps. Een beetje verbrand vandaag. Had me wel ingespoten, maar dat was met Deet.

1. Hester Fick:
    18 februari 2019
    Een goede fitness die 580 of 581 treden. Morgen een hersteldagje dus. Ben benieuwd hoe het Thaise voetbalteam je bevalt.
  2. Noëlle Verveer.:
    18 februari 2019
    Leuk om je te volgen. Zo voel ik me ook een klein beetje op vakantie. Zit er dit jaar niet in denk ik.
    Je brengt het iig leuk.
    Ben benieuwd of je de massage overleeft....
  3. Martijn Tibben:
    19 februari 2019
    Toppie John... je maakt heel wat mee... leuk om te lezen!
  4. Mariska:
    20 februari 2019